Evig medvind på SoMe-stien

SoMe (de sociale medier) kan blive dine bedste venner

SoMe stormer stadig frem. Danskerne bruger nu i gennemsnit tre timer om dagen på sociale medier og beskeder. Så det er klart, at der vil du også gerne være, når du skal dele dine budskaber – fx op til KV21.

Du skal selvfølgelig ikke regne med at få lov til at holde mikrofonen ret længe ad gangen. De sociale mediebrugeres opmærksomhed er ekstremt flygtig. Fx har du tre sekunder til at overbevise dit publikum om, at du er værd at bruge tid på, når du lægger en video op.

Men du kan gøre noget for at øge sandsynligheden for, at det er dig og dine budskaber, der bliver valgt.

Vælg en vinder

Jeg vil gerne starte med at foreslå, at du laver opslag, hvor du lægger dig op ad noget, der på forhånd er en vindersag, som kan skaffe bred opbakning. For at give et privat, personligt og dugfrisk eksempel, så delte jeg for nylig et opslag om, at Sorø Kommune som et “vild med vilje”-initiativ lader grøftekanterne på en vejstrækning stå uklippede. Jeg delte mit opslag i en gruppe, der handler om “vild med vilje” – og det fik langt over 1.100 likes på et døgn, mange delinger og en lang diskussionstråd. Det var mange likes for mig.

Giv dig selv medvind på some-stien med vindersager

Din etos på SoMe

Den slags aktiviteter på SoMe gør noget ved ens etos. De mange thumbs up er langt hen ad vejen anerkendende tilkendegivelser om, at “du er en af vore”, at “du er en guttermand” og “sådan kan vi lide det”. Det er en social adgangsbillet til en bestemt gruppe med bestemte holdninger. Der sker et håndslag på, at vi holder med hinanden.

Hver femte følger Mette

At lave “sikre vindere” som de uklippede grøftekanter har kun ét formål: At kippe med sit personlige flag, så det store flertal, som altid bare kigger med på de sociale medier, bliver opmærksom på den nye influent (influencer), der er på banen, begynder at synes godt om dine opslag – og forhåbentlig også begynder at følge dig. Du skal blive ved med at lave denne slags indslag, som har den bredest mulige appel. Du skal sigte mod at blive en person, som alle vi andre kan synes er fed at følge.

Hver femte følger Mette

Sådan gør statsminister Mette Frederiksen også. Og ved du hvad: Hver femte unge følger Mette Frederiksen på de sociale medier. Det siger denne rapport. Så hun er altså allerede det, du gerne vil være: Mette Frederiksen er influent. Hvem ved, måske kan du drage nytte af Mette Frederiksens popularitet – hvis du kan få hende til at synes om eller dele nogle af dine opslag?


Tidsforbrug: 3 timer

Kom i gang med SoMe – sådan gør du

  1. Vælg dine foretrukne sociale medier

    Vælg 1 og max. 3 sociale medier, som du vil profilere dig på. Hvis ikke du har en helt særlig målgruppe – fx de unge – så er Facebook dit vigtigste sociale medie.Vælg sociale medier med omtanke

  2. Læg en plan

    Overvej, hvilke opslag, du vil bruge på dine sociale medier. Tænk på, hvordan du vil disponere dine opslag fra nu af og frem mod KV21. Hvilket billede vil du give af dig selv? Med hvilket formål? Planlæg, hvor ofte du vil dele noget, og hold derefter fast i din plan hele vejen til målet.Læg en plan for dit some-arbejde - og følg den.

  3. Sæt tid af

    Mange bliver overraskede over, hvor lang tid seriøst some-arbejde rent faktisk tager. En del indhold får man forærende, fx fra andres opslag eller fra materiale, man har brugt andre steder. Men sørg for at reservere fast tid til at lægge opslag op og følge kommentarsporene.Sæt tid af til dit arbejde med sociale medier.

  4. Bliv ved

    Måske er du en succes fra første færd. Måske ikke. I det sidste tilfælde er stædighed ikke nogen dårlig egenskab at være i besiddelse af. Bliv ved. Gennembruddet kan komme når som helst. Mange youtubere kender til at have talt til tomrummet i lang tid, før der begyndte at dukke et publikum op.Bliv ved med at lægge opslag op - det lønner sig til sidst

  5. Du er ikke alene

    Du er sammen med millioner af mennesker, når du betræder Some-stien. Udnyt det. Spørg dem, du kender – og dem, du ikke kender – om de vil hjælpe dig med at dele dit indhold. Stærke influenter, som deler dit indhold, kan gøre en verden til forskel.

  6. Brug gerne video

    Gå gerne med video, som bliver mere og mere populært online. For video kan få noget til at virke mere ægte, end ord ofte kan. Jeg skal også selv den vej… Men først skal du og jeg spørge os selv: Hvilke online videoklip passer til netop mig og det, jeg gerne vil stå for?


Mobilisér vælgerne

I en valgkamp som den frem mod KV21 spiller det en vigtig rolle at gentage centrale budskaber over for dem, du forventer er dine kernevælgere. Derved bekræfter du over for disse vælgere, at I har en fælles sag, og du engagerer på den måde vælgerne og mobiliserer deres stemmer.

Netop at mobilisere vælgere og få dem til at tage turen til stemmeurnerne kan være med til at afgøre kommunalvalgets udfald (læs videre under billedet).


Skab reel forandring med din debat! E-træningsprogram for fagligt aktive i fagforeninger.
Du kan ændre en hel del ved at sige de rigtige ting højt. Tilmeld dig nyhedsbrevet DIN FAGLIGE STEMME herunder.

Sig noget relevant

Du skal gøre dig relevant for dine brugere. Det er afsindig vigtigt i al kommunikation, og er selvfølgelig beslægtet med medvinden fra før.

Man skelner typisk mellem at være afsenderorienteret og modtagerorienteret. Det er stærkt udbredt at have alt for meget fokus på det, man selv synes er vigtigt. Det er min erfaring, at mange fagforeninger har en tendens til at falde i den fælde – og det står de bestemt ikke alene med. Når man er afsenderorienteret, glemmer man, hvad ens publikum dybest set er optaget af.

Kend dine fans

Den opmærksomme læser vil jo nok nu kunne indse behovet for at kende sine tilhørere. For hvordan skal jeg dog kunne give mit publikum det, de gerne vil have, hvis jeg ikke kender dem? Til det er der kun at sige: Det kan du heller ikke. Man har selvfølgelig lov at være heldig, men hvorfor ikke sætte sig for at finde ud af mere om, hvor du har dit publikum, i stedet for at sætte din lid til at kunne ramme plet med bind for øjnene?

Så hvis du ikke allerede ved noget om medlemmerne af fagforeningen og de mennesker, der sympatiserer med ordnede forhold og fællesskaber, er det nu, du skal i gang med analysearbejdet. Du skal ikke af den grund vente med at gå i gang med dine aktiviteter på sociale medier. Men du skal bl.a. bruge de oplysninger, du får derigennem, til hele tiden at skærpe din forståelse for, hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Find dit why

Inden du går for langt ind i det arbejde, skal du dog også gøre dig den overvejelse, hvad du vil have ud af dine SoMe-aktiviteter. Måske er meningen slet ikke at mobilisere dine egne til at sætte kryds den 21. november. Måske er meningen snarere at øge den generelle sympati for din fagforening i offentligheden. Hvis du ikke ved, hvad du egentlig vil på de sociale medier, så kan du heller ikke finde ud af, hvor du skal begynde, hvilke typer opslag, du gerne vil lave, og hvor det skal føre hen.

Find dit why.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *